راهکارهای علمي جذب زائران به مشهد مقدس،راهکارهای علمي جذب زائران به مشهد مقدس

 راهکارهاي علمي جذب زائران به مشهد مقدس

" جهت شركت در همايش علمي – پژوهشي خدمت رساني فرهنگي به زائران رضوي"
 
 
سعيد داغستاني
 1- مقدمه
جذابيت و قابليت بالاي رشد صنعت گردشگري از يک سو و تاثير بالاي آن در توسعه و رشد منطقه اي از سوي ديگر، اين صنعت را به يكي از صحنه‌هاي رقابت شديد در جهت جذب هر چه بيشتر مشتريان موجود تبديل کرده است. در اين صحنه ي رقابت و تلاش، سياست گذاران و تصميم گيران، ابزارهاي گوناگوني را جهت بهره مندي از منافع صنعت گردشگري به خدمت مي گيرند. يكي از ابزارهايي كه مي تواند تاثير بسزايي در توسعه و رشد گردشگري مناطق داشته باشد، بهره گيري از علم بازاريابي و تبليغات در جهت تقويت و توسعه گردشگري از طريق جذب گردشگران – زايران و مسافران و ارائه خدمات مورد نياز آنها مي باشد. بازاريابي و تبليغات به صورت يك فرايند مستمر در نظر گرفته مي شود كه از مشتري زائر - آغاز و در نهايت به مشتري – زائر - ختم مي شود. بر اين اساس بازاريابي شامل نياز سنجي مشتري، تطبيق محصول يا خدمت با نياز مشتري و ارائه آن به مشتري، همراه با خدمات پس از فروش مناسب مي باشد. در صنعت گردشگري، بازاريابي و تبليغات بخش مهمي از مديريت را تشكيل داده و در تحقق اهداف آن نقش تعيين كننده اي را ايفا مي نمايد. مراحل فعاليتهـاي بازاريابي در صنعت جهانگردي عبارتند از: تعيين اهداف بازاريابي، تدوين رهيافت اثربخش ترين شيوه بازاريابي، تهيه و اجراي برنامه تبليغاتي و فراهم كردن خدمات اطلاع رساني جهانگردي. با توجه به جو شديد رقابت در صنعت مذكور، بكارگيري شيوه هاي بازاريابي و تبليغاتي به عنوان يكي از مهمترين و موثرترين ابزارها در جهت توسعه گردشگري زيارتي ضروري مي نمايد. لذا بايستي در جهت استفاده از اين علم در جهت جذب گردشگران، زائران و مسافران و درآمد زايي براي شهر مقدس مشهد اقدام گردد.
شهر مشهد مقدس داراي جاذبه‌هاي فراوان مذهبي، فرهنگي، تاريخي و ... برخوردار از پتانسيل بالا در جذب زائران و گردشگران داخلي و خارجي مي باشد. اما وجود تمامي اينها، مشهد مقدس  را از داشتن يك برنامه بازاريابي و تبليغاتي مناسب و قوي بي نياز نمي كند. همانگونه كه عنوان شد، بازاريابي و تبليغات با شناسايي نيازهاي زائران به عنوان مشتريان و با برنامه ريزي مناسب، در صدد رفع نياز  و ايجاد رضايت مندي آنها بر مي‌آيد، تا در نهايت بتواند موجبات وفاداري زائران و مسافران را به عنوان يكي از مهمترين سرمايه هاي يك شهر و منطقه، فراهم نمايد.

2- اهميت و ضرورتزائر از بعد اقتصادي

سرانه هزينه‌کرد زائران و مسافران وارد شده به ايران مطابق آمارهاي رسمي سازمان جهاني جهانگردي و محاسبات صورت گرفته شده، حدوداً 4/647 دلار آمريکا برآورد شده است که اين رقم در مشهد مقدس  از سرانه هزينه‌کرد گردشگران منطقه آسيا و اقيانوسيه (820 دلار آمريکا)، 173 دلار کمتر است. دلايل اين امر را مي‌توان پايين بودن مدت اقامت، به حساب آوردن افرادي که از کشورهايي مانند افغانستان، آذربايجان، از مرزهاي ايران گذر مي‌کنند و همچنين ورود گردشگران از مناطقي که توان و قدرت خريد پايين دارند عنوان نمود. همچنين سرانه هزينه کرد گردشگران داخلي بر مبناي پيمايش ميداني و نتايج استخراج شده از طرحهاي توسعه گردشگري استان برابر با 310000 ريال در روز تخمين زده شده است. که ميزان قابل قبولي است.
با علم به اين موارد و تدوين جداول زير به عنوان حجم ورودي زائر به استان و تبع آن گردشگران به شهر مشهد مي توان شماي کلي گردشگران و زائران را ترسيم نمود.
جدول زير تعداد گردشگران داخلي را نمايش مي دهد.
سال
1385
1386
1387
1388
تعداد گردشگران داخلي   
21667228
22720608
19853307
28286280
همچنين جدول زير حاکي از اين است که گردشگران خارجي به چه تعداد از مرزهاي هوايي و زميني وارد استان و مشهد شده اند.
سال
1385
1386
1387
1388
تعداد گردشگران خارجي   
211212
142382
231166
268958
با بررسي هاي انجام گرفته و تعيين ميزان هزينه کرد گردشگران و تعداد آنها به راحتي مي توان ميزان هزينه کرد کل را حساب نمود. اين ارقام نشان دهنده اهميت بسيار زياد اقتصادي زائرين براي شهر مشهد و استان مي باشد. 


 مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، كارشناسي ارشد مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي، مديريت جهانگردي


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: كتاب و مقاله گردشگري ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 27 شهريور 1391برچسب:راهکارهای علمي جذب زائران به مشهد مقدس,راهکارهای علمي جذب زائران به مشهد مقدس,, | 9:12 | نويسنده : سعيد داغستاني |